JAK NA BEZVA TAHÁK
1. Pročíst si látku a porozumět jí. Bez toho nemáte šanci.
2. Podtrhnout si v textu (v učebnici) nejdůležitější body a data.
3. Vypsat si tyto body na papír a doplnit k nim nejasnosti; tahák vypracovat v přehledném systému, v bodech a podbodech.
4. Pročíst si tahák po sobě, zda je srozumitelný.
5. Zkusit si jej zopakovat zpaměti. Potřebujete ho ještě vůbec?
Klasické metody
1. Ruční práce Napsat si tahák na ruku propiskou nebo fixou je ta nejstarší metoda.
Plusy: Vždy "po ruce".
Minusy: Ruce máte jen dvě, a navíc se přitom trochu umažete. Pokud ale látce nerozumíte, tahák bez systému vám stejně nepomůže.
2. Kdo má pod čepicí Malinkaté papírky a na nich ještě menší písmenka se vejdou klukům do kapes, holky si je připínají pod sukně. A vejdou se i pod čepici.
Plusy: Pokud si tahák vytisknete na počítači, pak ho po sobě nejen přečtete, ale navíc bude i přehledný. A z toho už se dá něco naučit.
Minusy: Učitel vás může snadno odhalit.
3. U lavice dítě stálo[8230] [8230] na lavici tahák psalo. Při čmárání taháku na školní lavici už musíte předem počítat s tím, že ho zase brzo smažete.
Plusy: Obrovská plocha pro vaše poznámky. Na lavici se vejde všechno.
Minusy: Tahák na lavici moc dlouho nevydrží. Stojí to vůbec za to?
Vynalézavosti se meze nekladou
1. Tenisahák Taháky jsou často kolektivní prací. A jak poslat tahák z jedné lavice do druhé? Třeba tak, že vyříznete "kapsu" do tenisáku[8230] Plusy: Vejde se toho do něj hodně a kutálí se daleko.
Minusy: Mohl by se dokutálet trochu moc daleko. Třeba k panu učiteli. "Kapsu" v něm je ale těžké odhalit, a co je špatného na tenisáku?
2. Víceúčelová láhev Láhve s vodou nebo limoškou jsou z průhledného plastiku a na sobě mají nalepené etikety. Takže tahák zašoupnutý mezi etiketu a lahev je z druhé strany docela dobře vidět.
Plusy: Zcela na očích, a přesto nenápadné. Minusy: Moc se toho tam opravdu nevejde. 3. Pomoc z nebes Pozemské taháky vám nepomáhají? Zkuste to s těmi nadpozemskými. Připravte si velký list papíru a nalepte ho na strop nad svou lavici.
Plusy: Pod svícnem je největší tma a nad hlavou vám tahák nikdo hledat nebude. Minusy: Produkčně je to trochu náročné. Potřebujete dobré oči - a docela se hodí štafle.
Moderní technologie
1. Mobilák Mobil má dneska skoro každý a do prostoru pro esemesky se vejdou i data.
Plusy: Skladnost a dostupnost.
Minusy: Omezená kapacita. Možná budete nakonec muset psát i po mobilu.
2. Našprtaný discman S pomocí mikrofonu, vypalovačky a počítače si dokážete vytvořit cédéčko s padesáti zvukovými stopami, z nichž na každé bude váš vlastní lahodný hlas předčítat všechnu studijní látku, na kterou si při písemce nevzpomenete.
Plusy: Můžete si přepínat mezi jednotlivými stopami (a tedy namluvenými látkami). Minusy: Jde jen o to, zda je ve vaší škole poslech walkmana či discmanu vůbec povolen. 3. PDA V současnosti nejuniverzálnější pomůcka. Nejenže má obrovskou kapacitu, ale navíc u mnohých PDA funguje bezdrátové spojení - tudíž se dají taháky posílat i z lavice do lavice.
Plusy: Pokud si připravíte poznámky opravdu svědomitě, vejde se do PDA skutečně všechno a přehledně. Skvěle se z něj učí.
Minusy: Každá baterie se jednou vybije.
Když vás chytí, tak vás vyhodí!
A proto je lepší než taháky používat třeba mnemotechnické pomůcky. Sami si můžete jakoukoliv vymyslet, ať už ve formě krátkého příběhu nebo básničky. Tady jsou příklady některých z nich:
Čeština: Příklad na vyjmenovaných slovech po B
Být je pěkné, když je kde bydlit, jsem obyvatel, když mám byt, nebo aspoň příbytek, ve kterém je nábytek, nejsem přece dobytek. Obyčej je umýt si obličej, abych byl bystrý. Bylina není kobyla a už vůbec ne býk se jménem Přibyslav.
Chemie: Příklad na svislé řadě periodické soustavy prvků
Herbert Nechce Armádní Krasavici Xenii Ranit.
Tedy prvky He, Ne, Ar, Kr, Xe a Rn.
Dějepis: Příklad na římských číslicích
Ivan Vedl Xenii Lesní Cestou Do Města.
I = 1, V = 5, X = 10, L = 50, C = 100, D = 500, M = 1000.
Zeměpis: Příklad na oceánech Který oceán je Tichý a který Atlantský? To je jednoduché - ten, co je za Amerikou, je od nás dál, než ten, co je u Evropy, takže není slyšet. A proto je Tichý.
Matematika: Příklad na zapamatování Ludolfova čísla pi
Kolik desetinných míst pi si pamatujete? Zkuste to podle slov, v nichž počet písmen v každém znamená jedno desetinné místo. Sám u sebe v hlavě magického pí číslic deset mám. = 9 nebo Lín a kapr u hráze prohlídli si rybáře, udici měl novou, rybičky neuplovou. = 12 a nebo Mám, ó bože, ó dobrý, pamatovat si takový cifer řad. Velký slovutný Archimedes pomáhej trápenému, dej mu moc, nazpaměť nechť odříká ty slavné sice, ale tak protivné nám, ach, číslice Ludolfovy! = 30
Hudební výchova: Příklad na operách Bedřicha Smetany
Braprodali dvě hutačervi.
Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvě vdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna, Viola (nedokončená).
ROZHOVOR:
Tahákologie - jak se věci učit a naučit Rozhovor s doc. PhDr. Jiřím Kovaříkem, PhD., psychologem pro rodinu a dítě ze Střediska náhradní rodinné péče a místopředsedou českého výboru pro UNICEF.
"Tahák je dobrý k tomu, aby se nemusel použít. Je to výborná příprava, při níž si rozčleníte látku tak, abyste jí sám porozuměl."
Jakým způsobem by se měl člověk učit?
"Zásadní je látku pochopit. Učení má význam v situaci, kdy se propojí s konkrétní zkušeností. Český vzdělávací systém je bohužel založen na encyklopedických znalostech, tedy na biflování, ne na pochopení. Celý život si nemůžete všechno pamatovat. Pokud věc ale pochopíte, vždy budete vědět, kde tu kterou informaci najít. A to je zásadní."
Jak si zpracovat třeba takovou kapitolu z dějepisu?
"Například filozof Ladislav Hejdánek si v knihách podtrhával text různobarevnými pastelkami. Originální myšlenka byla červeně. Něco důležitého a charakteristického bylo žlutě. Fakty byly modře. A blbosti zeleně - nebojte se s učebnicí nesouhlasit. Podtrháváním získáte systém. Dejte si ale pozor, abyste nepodtrhával všechno."
Co znamená to pochopení?
"Tak například v dějepisu se můžu jen šprtat data, ale z toho nic nemám. Pokud chci pochopit, pak si musím uvědomit, v jakých souvislostech se událost odehrála, nebo které propojuje. Pak se na to podívám jako na divadlo - které osoby tam vystupují? Kdo jsou ,dobráci' a kdo ,lotři'? Teprve pak se můžu začít biflovat ty věci, které jen ,pochopit' nelze."
Existuje recept, jak napsat správně písemku?
"Každou otázku si přečtěte aspoň dvakrát. Projděte si všechny a nezačínejte otázkou číslo jedna, ale tou, která je pro vás nejsnazší. Určitě nevyplňujte odpovědi od začátku do konce, mohl byste se u něčeho zaseknout. Musíte pochopit, na co vlastně máte odpovídat. Opět se tak vracíme k tomu pochopení - v otázkách se odrazí, na co se učitel ptá. A když tohle pochopíte, pak víte, jak mu odpovědět."